Denken als een puber?!
Kinderen maken in hun puberteit een grote verandering door en ook hun puberbrein is volop in ontwikkeling. Meestal zie je je kind al vanaf een jaar of tien veranderen. Kinderen, pubers en jongeren krijgen ook steeds meer vrijheden en verantwoordelijkheden, maar hun brein is pas op hun 25e volgroeid. Het rijpen en ontwikkelen van de hersenen speelt bij deze veranderingen een grote rol. Maar weet je wat er in het puberbrein verandert? Als de veranderingen goed in kaart zijn gebracht, dan wordt het ook duidelijker waar het typische pubergedrag vandaan komt.
Tijdens de puberteit zijn de hersenen dus nog volop in ontwikkeling. De veranderingen in de hersenen hebben gevolgen voor het gedrag van een puber. Welke gevolgen dit zijn, verschilt per kind. Enkele voorbeelden zijn:
- Risico opzoeken, pubers gaan op ontdekking.
- Doen zonder denken
- Ouders verdwijnen naar de achtergrond en meer bezig met leeftijdsgenoten.
Bovenstaande inzichten vormen de basis voor onze training denken als een puber.
Wat kun je verwachten?
Tijdens deze interactieve training nemen we je eerst mee in de leefwereld en het brein van de puber. Hoe verloopt het de ontwikkeling van het brein van een puber en welke gevolgen het heeft voor het gedrag van een puber
Aan de hand van deze kennis kunnen we alledaagse pubergedrag verklaren. Waardoor raken pubers en jongeren snel getriggerd en waarom maken ze eerder keuzes die gunstig zijn voor de korte termijn?
De belangrijkste do’s en don’ts hoe je als docent, jongerenwerker of ouder pubers en jongeren het best kan begeleiden?
Wat zijn de leerdoelen?
Karma Trainingen stimuleert bewustwording en verandering in gezond gedrag bij jongeren en neemt ouders/ hulpverleners mee in hun leefwereld. Met het doel om meer begrip te creëren en (nieuwe) skills mee te geven om dagelijks omgang te verbeteren.
Onderstaande leerdoelen bieden een basis voor professionals om effectiever te communiceren, in te grijpen en te begeleiden in hun werk met pubers, wat essentieel is voor zowel het individuele welzijn van de jongeren als voor de gemeenschap als geheel.
Doel: Verwerf een diepgaand begrip van hoe en waarom het puberbrein zich ontwikkelt zoals het doet tot de leeftijd van ongeveer 25 jaar.
Toepassing: Gebruik deze kennis om gedrag dat typerend is voor pubers, zoals risicozoekend gedrag en impulsiviteit, beter te begrijpen en te anticiperen op mogelijke uitdagingen in hun gedrag.
- Doel: Leer de verschillende gedragspatronen die voorkomen bij pubers herkennen en begrijpen, en begrijp hoe deze gedragingen verband houden met hersenontwikkeling.
- Doel: Leer de verschillende gedragspatronen die voorkomen bij pubers herkennen en begrijpen, en begrijp hoe deze gedragingen verband houden met hersenontwikkeling.
- Toepassing: Pas interventies en benaderingen aan die rekening houden met de neiging van pubers om meer op leeftijdsgenoten gericht te zijn en minder op volwassenen, en hun voorkeur voor korte termijn beloningen.
- Doel: Ontwikkel communicatievaardigheden die effectief zijn in het omgaan met pubers, rekening houdend met hun ontwikkelingsniveau en psychologische behoeften.
- Toepassing: Zet deze vaardigheden in om effectiever te communiceren met pubers, vooral in situaties waar snel getriggerde emotionele reacties of weerstand verwacht kan worden.
- Doel: Beheers specifieke interventietechnieken die geschikt zijn voor het omgaan met de unieke uitdagingen die het gedrag van pubers met zich meebrengt.
- Toepassing: Implementeer deze technieken in verschillende situaties, zoals in de klas, tijdens reclasseringsafspraken of in jeugdwerkactiviteiten, om constructief gedrag te bevorderen en negatieve gedragspatronen aan te pakken.
- Doel: Leer strategieën om pubers te ondersteunen bij het maken van gezondere, meer doordachte beslissingen die verder kijken dan onmiddellijke bevrediging.
- Toepassing: Gebruik inzichten in de ontwikkeling van het puberbrein om educatieve en begeleidingsstrategieën te ontwikkelen die pubers helpen bij het ontwikkelen van betere besluitvormingsvaardigheden, vooral in contexten met hoge risico’s.